Myös kiusaaja on uhri

Myös kiusaaja on uhri

Kiusaajan tulevaisuus ei näytä ruusuiselta, jos vaaralliseen toimintaan ei puututa ajoissa. Väkivaltainen, alistava ja epäkunnioittava käytös johtaa vakaviin ongelmiin myös aikuisen elämässä.

Koulurauhaa-lehden päätoimittaja Esko Leipälä on tehnyt tinkimätöntä työtä kiusattujen hyväksi 90-luvulta saakka. Kiusattujen kohtaloiden lisäksi Leipälää huolettaa kiusaajien tulevaisuus, joka vääränlaisella ymmärtämisellä muodostuu kiusaajalle itselleen ja hänen ympäristölleen vahingolliseksi.

– Kiusaajan elämänuran ennuste on sitä huonompi, mitä pidempään kelvottomien käyttäytymismallien sallitaan jatkua, Leipälä sanoo.

Leipälän mukaan vääränlainen kiusaamisen ymmärtäminen ja hyväksyttävien tai ymmärrettävien syiden etsiminen kiusaamiselle vain vahvistaa epätoivottua käytöstä.

– Tällainen toiminta vahvistaa kiusaajan lähes addiktioon verrattavaa riippuvuutta väkivallalla tai alistamisella hankittuun asemaansa. Ymmärtämällä varmistetaan kiusaamisen jatkuminen.

Yläasteella jo myöhäistä

Leipälän kokemus kertoo, että etenkin ala-asteella pitkään ”ymmärrettyä” kiusaajan käytöstä on yläasteiässä jo lähes mahdotonta korjata.

– Useimmat vaikeimmista hoitamistani tapauksista ovat nimenomaan ala-asteilta. Tähän vaikuttaa muun muassa uskonnollisperäinen oletus, että lapsi ei voi olla paha. Sillä perusteella lapsen harjoittamaan julmuuteen ei ala-asteella puututa.

Tilastoja tarkastelemalla voidaan sanoa, että kiusaajaa autetaan parhaiten tekemällä kiusaamisesta loppu.

– Hänet pelastetaan varsin todennäköiseltä vankilakierteeltä, Leipälä painottaa.

Joukossa on valta

Varmin ja nopein tapa kiusaamisen lopettamiseksi on ryhmän paine. Enemmistö, joka ei aktiivisesti osallistu kiusaamiseen kaipaa tuekseen rohkaisua ja kannustusta voidakseen vastustaa kiusaajan valtaa.

– Siihen ei tarvita näyttäviä projekteja eikä hallinnollisen tason riitoja, tutkintapyynnöistä puhumattakaan. Pienet, oikeansuuntaiset teot riittävät, heti kun kiusaamista havaitaan, Leipälä neuvoo.

Tehokkaimmat keinot kiusaamisen ehkäisyyn ja lopettamiseen ovat oppilailla itsellään. Ikätoverin paheksuva hymähdys vaikuttaa kiusaamistilanteessa enemmän kuin yhdenkään aikuisen neuvot, luennot tai vaatimukset.

– Oppilaat kyllä tarttuvat toimeen, kun heitä siihen kannustetaan ja esimerkin voimalla valmennetaan.

Koulukiusaaja jatkaa työelämässä

Sekä kiusattu että kiusaaja ovat yleensä ryhmän älykkäimpiä oppilaita. Yksi yleisimmistä syistä kiusaamiseen onkin kateus. Älyllisesti sekä kiusattu että kiusaaja jäävät koulutiellään alisuorittajiksi, vaikka lahjakkuus lupaisi suurempaa.

– Mikä menetys onkaan, kun molemmat jäävät eri syistä yhteiskunnan ja onnellisuuden ulkopuolelle! Kiusaamisen lopettaminen mahdollistaa molempien menestymisen, Leipälä kiteyttää.

Koulukiusaaja kiusaa myöhemmin myös työelämässä. Suomi on jo nyt työpaikkakiusaamisen suhteen kelvottomien maiden kärkijoukossa.

– Kiusaamisen lopettamisella rakennetaan meille kaikille – niin nuorille kuin vanhoillekin – parempaa Suomea. Siinä riittää työtä kaikille, jotka kantavat vastuuta paremmasta huomisesta niin kouluissa kuin työpaikoilla.